Zmiana przepisów

Zmiana przepisów

29-07-2013
Na podstawie art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniające rozporządzenie (WE) 561/2006  /Dz. U UE L 300/88 z 2009r/  zmienia się art. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 poprzez dodanie ustęp 6a, który obowiązuje od dn. 4 czerwca 2010 r.

 Powyższy przepis wprowadza odstępstwo od obowiązku rozpoczęcia tygodniowego odpoczynku nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.

 

Z odstępstwa może skorzystać kierowca wykonujący pojedynczą usługę okazjonalną w międzynarodowym przewozie osób, zdefiniowaną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do rynku dla usług autokarowych i autobusowych. Wykonując taki przewóz kierowca może odłożyć tygodniowy okres odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po poprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku, pod warunkiem że:

a) usługa trwa co najmniej 24 kolejne godziny w państwie członkowskim lub państwie trzecim, do którego zastosowanie ma niniejsze rozporządzenie, innym niż państwo, w którym rozpoczęło się świadczenie usługi;

b) po skorzystaniu z odstępstwa kierowca korzysta z:

-  dwóch regularnych tygodniowych okresów odpoczynku; albo

-  jednego regularnego tygodniowego okresu odpoczynku i jednego skróconego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 24 godziny.

Skrócenie jest jednak rekompensowane równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia po zakończeniu okresu odstępstwa;

 

Po dniu 1 stycznia 2014 r. skorzystanie z powyższego odstępstwa będzie możliwe pod warunkiem:

- wykonywania przewozu autobusem wyposażonym w tachograf cyfrowy; oraz

- w przypadku gdy podczas prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 06.00, pojazd obsługuje kilku kierowców lub okres ciągłego prowadzenia autobusu  zostaje skrócony do trzech godzin.